|
Realizacja projektu unijnego pt. : „Podnoszenie osiągnięć edukacyjnych uczniów szkół podstawowych województwa kujawsko – pomorskiego„ w Szkole Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Pakości. |
Przystąpienie
do projektu „ Podnoszenie osiągnięć edukacyjnych uczniów szkół
podstawowych województwa kujawsko – pomorskiego”,
Szkoła Podstawowa w Pakości przyjęła z dużym zadowoleniem.
Powołany
zespół nauczycieli, odpowiedzialny za realizację całościową projektu w szkole
opracował program rozwojowy szkoły. Pozytywne zaopiniowanie jego przez
projektodawcę pozwoliło na utworzenie następujących zespołów uczniowskich:
-
w ramach zajęć dydaktyczno – wyrównawczych :
1. Zajęcia z matematyki
- 3 grupy
2. Zajęcia z przyrody
- 1 grupa
-
w ramach zajęć pozalekcyjnych :
1. Zajęcia z języka angielskiego
- 2
grupy
Do
programu przystąpiło ogółem 65 uczniów, w tym 38 dziewcząt i 27 chłopców
oraz 6 nauczycieli, którym powierzono prowadzenie
zajęć wyrównawczo- dydaktycznych i pozalekcyjnych w szkole.
O
udziale w zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych zadecydowały głównie
trudności edukacyjne oraz często niska samoocena ucznia, brak pewności i
wiary we własne siły. Natomiast w przypadku doboru uczniów do zajęć
pozalekcyjnych brano pod uwagę zainteresowania dzieci , a przede wszystkim możliwość
pogłębiania i poszerzania wiedzy z zakresu języka angielskiego.
Udział dzieci w bezpośrednich zajęciach poprzedzony został
zapoznaniem rodziców, uczniów i cały zespół nauczycieli z głównymi celami
i zasadami projektu. Uczniowie i ich rodzice otrzymali ulotki ze szczegółowymi
informacjami na temat przebiegu projektu. Po wspólnej akceptacji, dzieci klas
VI i następujący nauczyciele: Iwona
Ziemnicka, Marlena Puczkarska, Wirginia Gaczkowska, Hanna Grajkowska, Wiesława
Chołajczyk i Marek Puczkarski przystąpili do realizacji projektu
unijnego w naszej szkole w roku 2010/2011. Zajęcia matematyczne i przyrodnicze
odbywały się systematycznie po 2 godziny tygodniowo, natomiast z języka
angielskiego po 1 godzinie / przez 26 tygodni/.
Zajęcia
edukacyjne dla szóstoklasistów wzbogacone zostały o wsparcie psychologiczne.
Spośród bogatej oferty pomocy psychologicznej dla uczniów naszej szkoły
wybrano dwa jego obszary:
motywowanie do nauki oraz techniki uczenia / razem 14 godzin/. Zajęcia z
psychologiem bardzo korzystnie wpłynęły na pozytywne myślenie, szczerość i
otwartość, a przede wszystkim lepsze nastawienie i rozwiązywanie problemów
edukacyjnych oraz szkolnych przez
uczniów. Dzięki przyjacielskiej postawie pani psycholog dzieci łatwiej nawiązywały
kontakt, dzieliły się swoimi problemami, nabrały większej pewności siebie.
Bardzo ceniły sobie uwagi i otrzymane wskazówki służące ich rozwojowi
osobistemu.
Nowością
projektu unijnego okazała się metoda dokumentowania zajęć i systematycznie
osiąganych przez uczniów wyników nauczania w e-dzienniku. Nauczyciele prowadzący
zajęcia byli bardzo zadowoleni z efektów i wyników osiąganych przez uczniów.
U
dziewcząt zauważono znaczny przyrost wiedzy, stwierdzono również, że
chętniej też uczyły się, odrabiały zadania domowe, otrzymywały
zdecydowanie wyższe oceny w porównaniu z ocenami z ubiegłego roku. Chłopcy
przychodzili na zajęcia również chętniej i byli bardziej zmotywowani.
Uczniowie w trakcie spotkań stali się otwarci,
bez lęku zadawali pytania, poszukiwali na nie odpowiedzi. Nie wstydzili się,
że czegoś nie rozumieli. Zdali sobie bowiem sprawę, że wszyscy z nich byli
na podobnym poziomie posiadania wiedzy. Na tego rodzaju zajęciach istniała
zawsze możliwość przećwiczenia
kilkakrotnie materiału omawianego na lekcjach. Ze względu na małą ilość osób
w grupie, każdy pracował przy tablicy samodzielnie pokonując dotychczasowy
stres i obawę przed złą oceną. Ponadto praca w mniejszych zespołach
uczniowskich wyzwoliła w dzieciach większą aktywność oraz chęć
zaistnienia. Na zajęciach dydaktyczno- wyrównawczych uczniowie porządkowali i
systematyzowali zdobyte wiadomości z matematyki i przyrody. W trakcie spotkań
rozwiązywali przykładowe zestawy zadań i pytań przygotowujące ich do
kwietniowego sprawdzianu klas szóstych. Doskonalili czytanie ze zrozumieniem,
rozwiązywali zadania zamknięte i otwarte
coraz chętniej podejmowali próby rozwiązywania zadań z treścią.
Uczyli się gospodarzenia określonym czasem – 1 godziny i ćwiczyli
samokontrolę. Dodatkowo zajęcia te przyczyniły się do rozwinięcia
zainteresowań uczniowskich, pobudzały uczestników do twórczego myślenia
oraz dały możliwość rozwijania zdolności stosowania zdobytej wiedzy w
praktycznym działaniu. Na każdych zajęciach realizowane były również cele
wychowawcze m.in. integracja zespołu klasowego lub zespołów klasowych oraz
praca w samym zespole.
Z
kolei zajęcia pozalekcyjne z języka angielskiego były bardzo wysoko i
korzystnie oceniane przez uczniów rodziców , a przede wszystkim nauczycieli
prowadzących te zajęcia. Dobór materiałów z różnych podręczników i
zbiorów tekstów pozwolił na korzystanie ze zróżnicowanych form ćwiczeń w
czasie zajęć co podniosło ich efektywność. Ponadto dla uczniów, zajęcia z
wykorzystaniem materiałów odbiegających od dotychczasowych schematów znanych
im z podręcznika, stały się bardziej atrakcyjne i powodowały głębsze
zainteresowanie się proponowanym zagadnieniem. Często również ze względu na
zbieżność tematyki realizowanej w ramach zajęć unijnych z zajęciami
lekcyjnymi dało się zaobserwować łatwość w opanowaniu nowych struktur
gramatycznych.
Zarówno
zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze jak też pozalekcyjne były doceniane przez
rodziców dzieci uczęszczających na poszczególne zajęcia. Rodzice dostrzegli
przede wszystkim : lepszą motywację do nauki, chęć podejmowania rozwiązywania
problemów, lepsze nastawienie ich dzieci do szkoły, przedmiotu i samych
nauczycieli, ale najważniejszą sprawą były lepsze oceny cząstkowe i brak
zagrożenia oceną niedostateczną. Kolejny element, na który zwrócili uwagę
to: utrwalenie i doskonalenie poznanych zasad gramatycznych z języka
angielskiego oraz odkrywanie, poszerzanie i pogłębianie wiedzy o Anglii.
Rodzice
uczniów obecnych klas szóstych często dzielili się swoimi spostrzeżeniami z
innymi rodzicami dzieci młodszych naszej szkoły podkreślając walory tego
projektu. Ci z kolei apelowali do dyrekcji szkoły o możliwość powtórzenia
tegoż projektu dla kolejnych roczników. Nie ukrywam, że w istocie gdyby była
możliwość kontynuacji podobnego projektu edukacyjnego zespół
nauczycieli uczących w klasach IV – VI byłby również
zainteresowany, zważywszy na dodatkowe
efekty pracy z uczniami.
Podsumowując udział uczniów, nauczycieli naszej szkoły w realizacji zadań projektowych stwierdzam, że były one realizowane zgodnie z przyjętymi kierunkami pracy i ustalonym harmonogramem. Bardzo dobra organizacja ze strony projektodawcy, wcześniejsze szkolenia szkolnych koordynatorów projektu, wzorcowy przepływ informacji, oraz możliwość uzyskania w każdej sytuacji pomocy od asystenta przyczyniło się do właściwego i prawidłowego przebiegu zadań projektowych w Szkole Podstawowej w Pakości. Ponadto nauczyciele pozytywnie ocenili dotrzymywanie terminów w kwestii rozliczeń finansowych co niestety nie zawsze przestrzegane jest w innych projektach.
galeria
zdjęć z realizacji projektu unijnego
Szkolny koordynator projektu: Marianna Brzezińska
wydarzenia powrót do strony głównej